Webnieuws van de week


In het Vlaams Parlement was het weer van dattum ...

Het was voorspelbaar dat Kris Peeters de gemeenschapsdialoog zou verlaten. Was dat te verwonderen ? Wat heeft de CD&V nu gewonnen met dat standpunt zes maand later in te nemen ? Dat de federale verkiezingen nu samen vallen met de Gewestelijke ? Als ze valt ? Indien ze niet zou vallen ? En natuurlijk, ja, er is een economische crisis, maar heeft de federale regering echte maatregelen genomen ? Heeft zij in het verleden maatregelen genomen om deze situatie te voorkomen ?

In de plenaire vergadering nam Geert Bourgeois het woord. Hij nam enkele maanden geleden ontslag omdat hij niets geloofde van de garanties van de Franstaligen.

Geert Bourgeois: "zes seconden nadat u over garanties had gesproken in september, sprak minister Reynders u al tegen met betrekking tot Brussel-Halle-Vilvoorde."


Geert herinnerde de minister-president aan diens uitspraken. "Vorige week zei u dat u pas na het mislukken van uw plan A zou spreken over een plan B. Wel, ik denk dat heel Vlaanderen nu zegt: "Mijnheer de minister-president, wat is uw plan B?".



Het Vlaams parlement voerde voor de derde keer een actualiteitsdebat over het verhaal rond Opel en General Motors. Jan Peumans mocht de spits afbijten; hij wees op de maatregelen die andere landen nemen.



De N-VA hield al een pleidooi om een offensiever beleid te voeren ten aanzien van Europa. Jan Peumans vroeg wat die Europese aanpak nu zal inhouden maar Kris Peeters kon geen uitsluitsel geven. Eerder had de Vlaamse Regering wel reeds verklaard te willen helpen. Jan toonde zich bezorgd om Opel maar waarschuwde ook voor bodemloze putten:

‘We moeten niet allerlei dingen proberen als we toch weten dat het toch niet tot een oplossing komt. We hebben de banksector al gehad. Vandaag is het de automobielsector. Overmorgen zullen er nog andere sectoren komen.’


En in het federaal parlement ? Ach daar blijft het bij de impasse.

Flor Van Noppen bevroeg Paul Magnette (minister van energie - PS) over de schrootpremie.

Twee weken geleden kondigde Didier Reynders (MR) aan dat mensen die hun oude auto wegdoen, naar buitenlands voorbeeld een premie krijgen als ze een nieuwe wagen met lage CO2-uitstoot kopen. Blijkbaar zonder regeringsoverleg, want een geïrriteerde Herman Van Rompuy (CD&V) verklaarde onmiddellijk dat daarover geen akkoord was.

Flor Van Noppen wou meer duidelijkheid. Want met de huidige onenigheid binnen de regering is niemand gebaat: de auto-industrie weet niet wat er gebeurt en de burger weet niet of hij moet wachten om zijn centen te spenderen of niet. De verkopers zien de verkoop stil vallen ... door de politieke disputen.

Magnette bevestigde alleen maar dat er nog altijd geen akkoord was, maar liet weten dat de PS de premie liever niet ziet.

Een zoveelste clash tussen de PS en de MR, wat enkel onderstreept dat het federale niveau verworden is tot een partijpolitiek strijdperk omdat er geen oppositie meer is in Wallonië. Volgens Flor Van Noppen moet Vlaanderen het voortouw nemen op het vlak van de ecofiscaliteit.

Een sterker Vlaanderen is levendsnoodzakelijk voor onze economie.